Lesbrief

“Aandachtig strijkt juf Maryam haar hoofddoek glad. Er staan diepe denkrimpels in haar voorhoofd. Ze zit voor haar computer en surft op internet. Vanaf het beeldscherm kijkt een meisje haar aan. Ze draagt een hoofddoek, net als zijzelf. Ja, dat is ze! Dat is Malala! Wat is er veel met dit meisje gebeurd. En wat weet ze nog goed, dat Malala bij haar in de klas zat. Het was een pientere meid, die Malala. Ze wist wat ze wilde. Net als haar vader vond ze, dat alle kinderen recht hadden op onderwijs en naar school moesten kunnen gaan. Meisjes net zo goed als jongens.”

Speciaal voor de Vredesweek heeft PAX in samenwerking met het Centrum voor Levensbeschouwing en Dienstencentrum voor GVO en HVO een lesbrief ontwikkeld. Hierin vind je bijzondere verhalen en creatieve werkvormen waarin zowel het denken als het doen aan bod komt. Van het maken van een moodboard tot een meditatie, van portretten schilderen tot een vredesduif versturen. De lesbrief staat helemaal in het teken van het thema van de Vredesweek: de kracht van verbeelding.

Aan deze lesbrief hebben een humanistische, een katholieke, een islamitische, een hindoeïstische en een protestantse docent hun bijdragen geleverd. Een vredesproject op zich!


Leerlingen onderzoeken onder begeleiding van hun docent wat vrede mogelijk maakt en ontdekken dat mensen zich ondanks verschillen met elkaar kunnen verbinden. De brief is primair ontwikkeld voor godsdienstlessen op openbare basisscholen, maar de lessuggesties zijn geschikt voor gebruik in het hele basisonderwijs.

Klik hier om de lesbrief de downloaden.